فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

حق پارکینگ آپارتمان در ساختمان مسکونی

.jpg - حق پارکینگ آپارتمان در ساختمان مسکونی
Parking lot security cameras 1 1024x683 - حق پارکینگ آپارتمان در ساختمان مسکونی

حق پارکینگ آپارتمان در ساختمان مسکونی و قوانین مشاعات ساختمان از جمله پارکینگ آپارتمان در دو قسمت تعریف و مشخص شده است:

قسمت‌های اختصاصی در آپارتمان

قسمت‌های مشترک یا مشاعات

پارکینگ آپارتمان در مجتمع های مسکونی متعلق به چه کسی است؟

برخی مواقع در زمان خرید واحد آپارتمانی متوجه می‌شوید که واحدی که برای فروش گذاشته‌اند، پارکینگ ندارد.دانستن حق پارکینگ آپارتمان در ساختمان مسکونی بسیار ضروری است.

شاید از خود می‌پرسید که چطور ممکن است واحد مسکونی پارکینگ نداشته باشد، یا درواقع اصولاً پارکینگ چگونه بین واحدها تقسیم می‌شود؟

content Deckshield Aura Sky 1 - حق پارکینگ آپارتمان در ساختمان مسکونی

حق پارکینگ آپارتمان

اساساً تقسیم پارکینگ به دو صورت انجام می‌شود:

صورت اول، تعلق اختصاصی پارکینگ به واحد آپارتمانی است که مانند انباری، با تعیین موقعیت و مساحت آن، محل دقیق آن در صورت‌مجلس تفکیکی و سند رسمی قید می‌گردد و در حقیقت ملک اختصاصی صاحب آپارتمان به‌حساب می‌آید.

صورت دوم، تعلق پارکینگ به هر واحد به‌طور مشاع است. بدین معنی که از این پارکینگ‌ها در صورت‌مجلس تفکیکی برای واحدهایی که می‌توانند به‌صورت مشاع از پارکینگ ساختمان استفاده کنند، نام‌برده می‌شوند.

در این صورت فقط واحدهای آپارتمانیی که حق استفاده از پارکینگ مشاعی برای آن‌ها شناخته‌شده است، می‌توانند از پارکینگ ساختمان به‌طور مشاع استفاده کنند.

ممکن است بعضی از واحدهای یک آپارتمان، حق استفاده از پارکینگ مشاع را داشته باشند و بعضی دیگر این حق را نداشته باشند.

همچنین ممکن است تمامی واحدهای آپارتمانی ساختمان، به نحو اختصاصی در سند مالکیت، پارکینگی برایشان مشخص نشده باشد و حق استفاده مشاعی از پارکینگ ساختمان را داشته باشند.

در این صورت هرکدام از واحدها می‌توانند اتومبیل خود را در هر قسمت از پارکینگ که می‌خواهند بگذارند، بدون این‌که کسی به توقف آن‌ها در قسمت خاصی از پارکینگ مشاعی اعتراض کند.

در چنین حالتی، مالکان برای ایجاد نظم و انضباط در ساختمان، می‌توانند محل معینی را برای مدت معینی به‌طور موقت، به هر یک از واحدها اختصاص دهند .

برای رعایت عدالت، وقتی این مدت معین به پایان رسید، آن را با واحد دیگری تعویض کنند تا بین مالکان هم رنجش یا تنش به وجود نیاید.

140metr 6saghyfe 1vahed Model 1 - حق پارکینگ آپارتمان در ساختمان مسکونی
نقشه پارکینگ آپارتمان

فروشنده باید به قول خود عمل کند

اگر خانه‌ای را خریده‌اید و در سند عادی یا همان مبایعه‌نامه آن قید شده است که فروشنده ملزم به واگذاری خانه، همراه با پارکینگ و انباری به شماست، اما زمان تحویل، فروشنده از انجام این کار خودداری می‌کند و خانه‌ای بدون پارکینگ به شما تحویل می‌دهد، اصلا خودتان را ناراحت و نگران نکنید؛

به راحتی می‌توانید علیه او اقامه دعوی کنید و حقتان را بگیرید.برای این کار باید به دادگاه مراجعه و دادخواستالزام به انجام تعهد بدهید.

طبق این دادخواست، دادگاه خریدار را مجبور و ملزم به ارائه خدماتی که در سند قید شده است، می‌کند.

حتی اگر فروشنده، فضای پارکینگ را در ساختمان پیش‌بینی نکرده باشد، باید مبلغ آن را به خریدار بپردازد و این مبلغ نیز با نظر کارشناس دادگستری تعیین می‌شود.

زیرا قیمت پارکینگ در هر منطقه‌ای از شهر متفاوت است و بنابراین بستگی به ارزش منطقه‌ای آپارتمان، رقمی که به شما تعلق می‌گیرد کم یا زیاد می‌شود.

.jpg - حق پارکینگ آپارتمان در ساختمان مسکونی

حق رفت‌وآمد از پارکینگ چگونه است؟

در مجتمع‌های مسکونی در برخی موارد پیش می‌آیند مالکین واحدهایی که پارکینگ اختصاصی دارند از ورود سایر ساکنین به پارکینگ ممانعت به عمل می‌آورند،

لازم است بدانیم که به‌جز بخش اختصاصی قیدشده در سند مالکیت به‌عنوان پارکینگ که مساحت و موقعیت آن کاملاً مشخص‌شده است، مابقی فضای پارکینگ جزو بخش‌های مشترک و مشاعی ساختمان است که هریک از ساکنین می‌توانند از آن عبور و مرور کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »