مرداد ۶, ۱۴۰۳

نکات لازم جهت خرید خانه برای سرمایه گذاری

راز ها و نکات لازم جهت خرید خانه یا واحد آپارتمانی
home design - نکات لازم جهت خرید خانه برای سرمایه گذاری

یکی از نکات خرید خانه و یا انتخاب خانه، توجه به زمان و هزینه‌ای که برای آن صرف می‌شود،می باشد.

در بسیاری از موارد خرید خانه به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام می‌گیرد پس باید با شناخت و اطلاع از ویژگی‌های خانه‌ی خوب و با توجه به بودجه موجود بهترین انتخاب را داشت.

در قدم اول باید بودجه‌ی مورد نظر و متراژ مورد نیاز خانواده‌ی خود را مشخص کرد.

برای قدم‌های دیگر با خواندن این مطلب و عناوین زیر که بیان‌کننده‌ی ویژگی‌های خانه‌ی خوب هستند، اطلاعات بیشتری داشته باشید:

با در ادامه مطلب با مسکن زعفرانیه همراه باشید:

انتخاب محله

نوساز یا چند سال ساخت

بهینه‌سازی

ایمنی ساختمان

انتخاب طبقه و واحد

نورگیری

نقشه و فضاسازی

حیاط و پارکینگ

garden - نکات لازم جهت خرید خانه برای سرمایه گذاری

نکاتی برای خرید واحد آپارتمانی

خرید خانه و چالش انتخاب محله

نکات خرید خانه را با انتخاب محله آغاز می‌کنیم، در انتخاب محله‌ی مناسب نکات زیادی را باید در نظر گرفت:

نزدیکی خانه به محل کار و تحصیل اعضای خانواده، نقش زیادی در کنترل هزینه‌های رفت‌وآمد و اتلاف زمان دارد.

وجود امکانات رفاهی متعدد مانند: فروشگاه‌ها، مراکز درمانی، امکانات تفریحی و … در محله، زندگی روزمره را آسان‌تر می‌کند.

با تحقیق از آمار جرم و امنیت در محله آگاه شوید.

دسترسی به بزرگراه‌ها، مسیرهای اصلی و وسایل حمل‌ونقل عمومی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. وضعیت ترافیک و شلوغی محله نیز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کرد.

از خرید خانه‌هایی که در فاصله‌ی بسیار کمی از مراکز عمومی مانند رستوران، بیمارستان، مدرسه و… هستند اجتناب کنید، زیرا رفت‌وآمدهای مراجعه‌کنندگان عاملی جهت ازدحام، ترافیک و سروصدا است که آسایش شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

انتخاب خانه در خیابان‌های باریک یا یک‌طرفه نیز می‌تواند در آینده مشکل‌ساز باشد. عبور و مرور و پارک وسایل نقلیه در کنار خیابان، رفت‌وآمد شما را مختل می‌سازد.

وجود ساختمان نیمه‌ساز یا زمین‌ساخته نشده در مجاورت خانه، می‌تواند زمینه را برای ایجاد آلودگی، مزاحمت و سروصدا در آینده ایجاد کند.

و مهم‌ترین نکته در انتخاب محله، توجه به فرهنگ و شیوه‌ی زندگی اهالی و تناسب آن با سبک زندگی خانوادگی شما است.

kitchen - نکات لازم جهت خرید خانه برای سرمایه گذاری

خرید خانه نوساز یا چند سال ساخت

از بین نکات خرید خانه شاید چالش برانگیزترین آن‌ها نوساز یا چندسال ساخت بودن خانه باشد.

در خرید خانه معمولاً با یک بودجه‌ی مشخص دو گزینه پیش رو داریم نوساز و کوچک تریا چند سال ساخت و بزرگ‌تر؟!

انتخاب بین این دو، کار دشواری است. اگر هدف شما از خرید خانه سرمایه‌گذاری باشد بی‌شک خرید خانه‌ی نوساز انتخاب مناسب‌تری است علاوه بر این امکان انتخاب تجهیزات متناسب با سلیقه‌ی خود را نیز دارید.

bedroom decorating 1024x683 - نکات لازم جهت خرید خانه برای سرمایه گذاری

بهینه‌سازی

بهینه‌سازی در ساختمان با اتلاف کمتر انرژی و کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف انرژی مسئله‌ی بسیار مهمی است.

اصلی‌ترین راه برای بهینه‌سازی انرژی در ساختمان، عایق‌بندی مناسب جداره‌های خارجی ساختمان است. یکی دیگر از راه­های اتلاف انرژی پنجره‌ها هستند که با به‌کارگیری از پنجره‌های دوجداره و عایق می‌توان از اتلاف انرژی جلوگیری کرد.

خانه - نکات لازم جهت خرید خانه برای سرمایه گذاری

به ‌کارگیری از دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی استاندارد و متناسب با شرایط آب و هوایی از دیگر راه‌های بهینه‌سازی انرژی در ساختمان است.

ایمنی ساختمان

یکی از ویژگی‌های خانه‌ی خوب که در هنگام خرید باید از آن اطمینان حاصل کرد، ایمن بودن ساختمان در برابر حوادث است. نوع سازه، محل قرارگیری ستون‌ها و مصالح به‌کاررفته تا حدودی بیان‌گر میزان ایمنی ساختمان است.

به ‌کارگیری از سیستم اعلام حریق، حسگرهای دود و مجهز بودن به دستگاه‌های بارنده، در صورت وقوع آتش‌سوزی، می‌تواند باعث کاهش آسیب و خسارت باشد.

هم‌چنین وجود درهای اتوماتیک در راه‌پله‌ها، در هنگام وقوع آتش‌سوزی، مانع از انتقال دود به سایر طبقه‌ها می‌شوند و امکان فرار از راه‌پله را نیز میسر می‌کنند.

انتخاب طبقه و واحد

یکی دیگر از چالش‌ها در زمان خرید خانه‌ی مناسب، انتخاب طبقه و واحد است.

به‌طورکلی هرچه تعداد واحدها در ساختمان کمتر باشد، شلوغی، سروصدا،آلودگی، خرابی و… نیز کمتر می‌شود. البته باید در نظر داشت که تعداد کمتر واحدها به معنای تقسیم هزینه‌ها بین افراد کمتر نیز هست.

ساختمان‌هایی که هر واحد در طبقه‌ای مجزا قرار دارد بهترین و ایده آل ترین حالت را دارند.

ساختمان‌هایی که هر طبقه به‌صورت چند راهرو ساخته‌شده و ورودی واحدها کاملاً مشرف ‌به هم یا بسیار نزدیک به یکدیگر قرار ندارند با رعایت بیشتر حریم شخصی ساکنین، دارای شرایط مناسب‌تری هستند.

واحدهایی که در مجاورت آسانسور و راه‌پله قرار دارند در معرض سروصدای بیشتری نسبت به سایر واحدها هستند.در انتخاب طبقه باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت.

طبقه اول با قرار گرفتن بر روی پیلوت سردتر خواهد بود و در فصول سرد سال نیاز به مصرف انرژی بیشتری خواهد داشت علاوه بر این سروصدای ناشی از رفت‌وآمد آزاردهنده‌تر است.

این طبقه امنیت کمتری نیز در اثر سرقت خواهد داشت. طبقه‌ی آخر نیز به دلیل قرار گرفتن در معرض بام و اتلاف بیشتر انرژی و همچنین کاهش فشار آب در زمان‌های پرمصرف انتخاب مناسبی نیست.

بهترین گزینه انتخاب از طبقات میانی است. طبقات بالاتر علاوه بر داشتن منظره و دید زیباتر، از سروصدای رفت‌وآمد ساکنین و آلودگی‌های صوتی خیابان نیز درامان هستند و البته که رفت‌وآمد دشوارتری نسبت به طبقات پایین‌تر دارند.

در زمان وقوع حادثه نیز ساکنان طبقات پایین‌تر با امکان خروج سریع‌تر امنیت بیشتری خواهند داشت.

در انتخاب طبقه‌ی مناسب به شرایط آب‌وهوایی محل زندگی، سبک زندگی و روحیات خانواده‌ی خود نیز توجه کنید.

Home Interior Lighting 1024x614 - نکات لازم جهت خرید خانه برای سرمایه گذاری

نورگیری

یک نکته از نکات خرید خانه نورگیر بودن خانه است. نورگیر بودن یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در خرید خانه‌ خوب است.

وجود نور در خانه نیاز به استفاده از نور مصنوعی را در طول روز کاهش داده و در کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های ناشی از آن تأثیرگذار است.

تابش نور طبیعی موجب افزایش سلامتی، شادابی و نشاط در روحیه‌ی اعضای خانواده می‌شود.

نورگیری ساختمان به جهت، نوع ساخت و ساختمان‌های مجاور بستگی دارد. ساختمان‌های شمالی در جهت شمال کوچه هستند و معمولاً حیاط قبل از ساختمان است.

ساختمان‌های جنوبی در جهت جنوب کوچه و حیاط پشت ساختمان قرار دارد. به‌طورکلی واحدهای جنوبی در ساختمان‌های جنوبی، و واحدهای شمالی در ساختمان‌های شمالی نورگیری بهتری دارند.

cozy living room colors cosy - نکات لازم جهت خرید خانه برای سرمایه گذاری

نقشه و فضاسازی

داشتن نقشه‌ی مناسب و اصولی از مهم‌ترین ویژگی‌های خانه‌ی خوب است، در نقشه‌ی مناسب قرارگیری اتاق‌ها، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و…در مکان مناسب، زیبایی و استفاده‌ی بهتر آن فضاها را به دنبال خواهد داشت.

طراحی ورودی خانه یا کفش کن باید به‌ گونه‌ای باشد که به فضاهای خصوصی از جمله اتاق‌ها و سرویس‌های بهداشتی مشرف نباشد. وجود فضای کافی در این بخش برای قرار دادن جاکفشی و رخت‌آویز نیز اهمیت دارد.

در صورت امکان استفاده از متراژ بالاتر، داشتن نشیمن خصوصی که در اصطلاح هال نامیده می‌شود باعث آسایش بیشتر خانواده می‌شود.

هال معمولاً فضای کوچکی است که برای دورهمی خانواده، تماشای تلویزیون و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وجود نشیمن خصوصی در خانه امکان فعالیت اعضای خانواده در فضایی خصوصی به‌ دور از نگرانی از ریخت‌وپاش و حضور مهمان را فراهم می‌سازد.

نشیمن مهمان به فضایی جهت پذیرایی از مهمان اطلاق می‌شود. بهترین طراحی برای نشیمن، نداشتن دید از این قسمت به اتاق‌خواب‌ها و سرویس بهداشتی است.

البته دسترسی مستقیم به آشپزخانه و ورودی نیز امر مهمی است. ابعاد این بخش باید به‌ گونه‌ای باشد که امکان استفاده از مبلمان به تعداد مناس

ب وجود داشته باشد.

roca inwash main bathroom 1 1024x683 - نکات لازم جهت خرید خانه برای سرمایه گذاری

پنجره در اتاق خواب ها

وجود پنجره باعث زیبایی بیشتر این فضا می‌شود. در هنگام انتخاب خانه به امکان چیدمان مناسب این فضا توجه داشته باشید.

با توجه به متراژ خانه‌های امروزی، معمولاً هر واحد دارای دو یا سه اتاق است. وجود اتاق اضافی جهت اختصاص به اتاق کار یا مهمان از دیگر ویژگی‌های خانه‌ی خوب است.

اتاق‌ها برای داشتن آرامش بیشتر باید دورتر از آشپزخانه و نشیمن قرار گیرند. در معماری‌های معمول، عموماً یکی از اتاق‌ها بزرگ‌تر و جهت استفاده والدین طراحی می‌شود.

این اتاق بهتر است مساحتی بین ۱۲ تا ۲۰ متر داشته باشد تا فضا برای استفاده از تخت دونفره و سایر ملزومات وجود داشته باشد. در صورت وجود متراژ کافی، اختصاص بخشی از فضا به یک سرویس بهداشتی کوچک نیز ایده‌ی مناسبی است.

اتاق فرزندان نیز با متراژی حدود ۹ تا ۱۵متر برای استفاده از تخت خواب و میز تحریر بسیار مناسب است.

Modern Contemporary Bedroom 1024x683 - نکات لازم جهت خرید خانه برای سرمایه گذاری

وجود پنجره در اتاق‌خواب‌ها برای بهره‌مندی از نور طبیعی ویژگی بسیار خوبی است. امکان وجود فضا در اتاق‌ها به‌منظور تعبیه‌ی کمدهای دیواری باعث نظم بیشتر در خانه می‌شود.

معماری و طرح آشپزخانه

آشپزخانه به‌عنوان یکی از پراستفاده‌ترین بخش‌های خانه باید از نور و تهویه کافی برخوردار باشد. فضای کافی جهت نگه‌داری وسایل و لوازم داشته باشد.

کوچک بودن آشپزخانه باعث کلافگی و سردرگمی آشپز می‌شود. اجاق‌گاز، یخچال، سینک ظرف‌شویی بیشترین کاربرد را در آشپزخانه دارند.

طراحی آشپزخانه باید به‌گونه‌ای انجام شود که هریک از این تجهیزات بر روی یک زاویه از یک مثلث فرضی قرار گیرند تا جابه‌جایی بین آن‌ها آسان‌تر انجام شود.

ابعاد مناسب برای فضای آشپزخانه حدود ۱۰% از فضای خانه است. مکان مناسب برای آشپزخانه بین اتاق‌ها و سالن است.

الزامات یک سرویس بهداشتی خوب

جاگذاری صحیح سرویس بهداشتی و عدم مشرف بودن سالن نشیمن به آن، از ویژگی‌های یک‌خانه‌ی خوب است. جدا بودن حمام از توالت به جهت رعایت مسائل بهداشتی بسیار اهمیت دارد.

وجود بالکن به‌عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های خانه‌ی خوب، در آپارتمان‌ها و خانه‌های کوچک امروزی ضروری است.

مساحت این فضا و دسترسی به آن از خصوصیاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بالکن‌هایی که به‌طور مستقیم از آشپزخانه قابل‌دسترسی هستند بیشترین کارایی را دارند. این فضا می‌تواند محلی برای پخت‌وپز، انباری و یا حتی استراحت باشد.

خانه‌هایی که دسترسی به بالکن از طریق نشیمن است گزینه‌ی مناسبی نیستند، زیرا چیدمان چنین نشیمن‌هایی دشوارتر است. همچنین عبور از مبلمان، پرده و… برای رسیدن به بالکن امکان استفاده از آن را کمتر می‌کند.

Parking lot security cameras 1024x683 - نکات لازم جهت خرید خانه برای سرمایه گذاری

خرید خانه با حیاط و پارکینگ

وجود پارکینگ مسقف به دلیل حفظ امنیت وسایل حمل‌ونقل از دیگر الزامات یک‌خانه‌ی خوب و مناسب است.

معمولاً پارکینگ یکی از علل مشاجره بین اهالی ساختمان‌های چند واحدی است. قبل از خرید خانه از نبود مشکل در این زمینه اطلاع پیدا کنید.

پارکینگ مناسب دارای ویژگی‌های زیر است:

فضای هر پارکینگ بدون ایجاد مزاحمت و کاملاً مستقل باشد. در برخی ساختمان‌ها به دلیل محدودیت فضا برخی پارکینگ‌ها مزاحم هستند و برای هر بار رفت‌وآمد نیاز به جابه‌جایی خودروی مزاحم است. چنین شرایطی علاوه بر سلب آسایش، از ارزش ملک نیز می‌کاهد.

شیب ورودی پارکینگ زیاد نباشد. شیب زیاد ورود و خروج را دشوار می‌کند، به‌ویژه در زمستان با احتمال یخ‌زدگی در سطح باعث سرخوردن ماشین می‌شود.

ایمنی پارکینگ با توجه به وجود خودروهای متعدد در این فضا از اهمیت بسیاری برخوردار است. پارکینگ باید به تهویه‌ی مناسب، حس‌گرهای دود، کپسول آتش‌نشانی و… مجهز باشد.

وجود درب ریموت دار نیز باعث سهولت در ورود و خروج و امنیت بیشتر ساختمان می‌شود.

وجود حیاط با گل‌کاری مناسب و داشتن فضای استراحت برای اهالی خانه، امتیاز دیگری در انتخاب آپارتمان است. حیاط می‌تواند مکانی مناسب برای بازی کودکان و یا گردهمایی‌های همسایه‌ها باشد.

53 Mindblowingly Beautiful Balcony 683x1024 - نکات لازم جهت خرید خانه برای سرمایه گذاری

نکات خرید خانه یا واحد آپارتمانی

آخرین نکته از نکات خرید خانه توجه به وجود آسانسور استاندارد با فضا و تهویه‌ی کافی به‌ویژه برای ساکنین طبقات بالاتر است.

داشتن انباری یکی از ویژگی‌های خانه‌ی خوب است. امروزه به علت کوچک بودن خانه‌ها به مکانی جهت نگه‌داری از وسایل غیرضروری نیاز است. بهتر است انباری دارای دسترسی آسان تهویه و نور کافی باشد.

قبل از خرید خانه با همسایه‌ها گفت‌وگو کنید و از میزان رضایت آن‌ها از ساختمان و دیگر اهالی اطلاع یابید.

توجه به تابلوی اعلانات ساختمان، ورودی واحدها و وضعیت نظافت ساختمان و… می‌تواند بازگوکننده‌ی نظم و حساسیت همسایه‌های آینده شما باشد که خود یکی از ویژگیهای خانه خوب است.

نمای ساختمان به‌عنوان اولین چیزی که توجه را جلب می‌کند مورد اهمیت است. نمایی که به‌اندازه‌ی کافی زیبایی و دوام داشته باشد، مراقبت و تمیز کردن آن نیز کم‌هزینه باشد.

نورگیر بودن، فضای مناسب و دسترسی به راه‌پله‌ها از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کرد. پله‌ها برای ایمنی بیشتر در رفت‌وآمد، باید ابعادی استاندارد داشته باشند.

توجه به فشار آب، گاز، برق در ساختمان و سالم بودن لوله‌کشی‌ها و سیم‌کشی‌ها برای افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌های تعمیرات ضروری است.

مجزا بودن کنتورها برای کنترل هزینه‌ها و جلوگیری از ایجاد کدورت بین همسایه‌ها، اهمیت زیادی دارد.

به‌طورکلی ویژگی‌های یک‌خانه‌ی خوب می‌تواند مطابق با سلیقه‌ی شما متغیر باشد، خانه‌ای که در آن احساس آرامش و امنیت داشته باشید بهترین انتخاب برای شما است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.