اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

چگونه استعلام ملک قولنامه‌ای بگیریم؟

business real estate deal and people concept man giving house keys to woman and shaking hands at office haggczu2z  F0000 - چگونه استعلام ملک قولنامه‌ای بگیریم؟

چگونه استعلام ملک قولنامه‌ای بگیریم؟ مطمئن‌ترین روش برای اطلاع ازملک قولنامه‌ای، گرفتن استعلام خانه‌های قولنامه‌ای و دیگر املاک از شهرداری است.

با گرفتن استعلام ملک قولنامه‌ای، شما از میزان بدهی‌های ساختمان، وضعیت تخریب و سایر، اطلاعاتی ضروری در خصوص ملک به دست می‌آورید که با داشتن این اطلاعات مهم احتمال ضرر و زیان تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

اضافه کردن این نکته هم خالی از لطف نیست که :

در خصوص نحوه خرید زمین قولنامه‌ای، گاهی ممکن است تفکیک‌هایی با کمتر از حدود قانونی در مورد زمین انجام شود.

در این حالت امکان اخذ پروانه برای ملک وجود ندارد و اگر شما خواهان خرید این زمین به‌صورت قولنامه‌ای هستید بهتر است به شهرداری مراجعه کرده و از صحت ملک مطمئن شوید.

1 300x212 - چگونه استعلام ملک قولنامه‌ای بگیریم؟

استعلام ملک قولنامه‌ای

هنگامی‌که شخصی تصمیم به خرید قولنامه‌ای مسکن می‌کند باید مشخصات مالی را که قصد خرید آن را دارد، با آنچه در سند قیدشده است را به‌طور کامل مطابقت دهد.

و باید بعد از گرفتن استعلام ملک قولنامه‌ای روشن شود که مال در وثیقه یا رهن یا در توقیف نباشد.

اگر مورد معامله، ملک است، باید بررسی شود که مواردی مانند آب، برق، گاز، تلفن، پارکینگ و انباری به‌طور روشن در سند توصیف‌شده باشند تا بعداً به مشکل برای این موارد برنخورد.

 اگر کسی که قولنامه را امضا می‌کند، خود مالک ملک قولنامه‌ای نیست، بلکه وکیل یا ولی یا قیم مالک است، دلایل احراز سمت آن‌ها باید بررسی شود تا مشخص شود که آیا وکیل در وکالت‌نامه خود حق فروش و گرفتن قیمت مال را دارد یا خیر؟

در هنگام خرید مسکن قولنامه‌ای حتماً تاریخ وکالت وکیل را بررسی کنید که موقت نباشد و بعداً شمارا به دردسر نیندازد.

همچنین اگر امضاکننده ولی مالک است، مطمئن شوید در زمان امضای قولنامه توسط ولی، کودک، بالغ نشده است.

درجایی که امضاکننده قیم مالک است، باید روشن شود آیا قیم به‌تنهایی حق فروش مال مولی‌علیه (صغیر) خود را دارد و می‌تواند ملک را به‌صورت قولنامه‌ای به فروش برساند؟

و اینکه آیا با دخالت مقام قضایی چنین حقی برای او در نظر گرفته‌شده است یا خیر.

در غیر این صورت حقی بر دخل و تصور ملک قولنامه‌ای ندارد و بستن قرارداد با او فسخ‌شده منظور می‌شود.

 در مورد نحوه خرید زمین قولنامه‌ای یا هر ملک دیگری، اگر ملک موردنظر از طریق ارث به شخص فروشنده رسیده باشد حتماً باید گواهی انحصار وراثت به‌طور کامل بررسی شود تا از صحت آن اطمینان به عمل آید و همچنین باید در هنگام استعلام خانه‌های قولنامه‌ای از شهرداری، بررسی شود که آیا فروشنده مالیات بر ارث را تصفیه کرده است یا خیر.

business real estate deal and people concept man giving house keys to woman and shaking hands at office haggczu2z  F0000 300x169 - چگونه استعلام ملک قولنامه‌ای بگیریم؟

 با استعلام ملک قولنامه‌ای مشخص می‌شود که آیا فروشنده حق معامله را دارد یا خیر.

فروشنده‌هایی که ورشکسته شده باشند یا در نظام‌وظیفه مشمول فراری باشند، ممنوع المعامله هستند و حق خریدوفروش ندارند و معامله با چنین افرادی فسخ‌شده منظور می‌شود.

در هنگام خرید قولنامه‌ای مسکن، بعد از گرفتن استعلام خانه‌های قولنامه‌ای یا املاک دیگر، باید به اوضاع‌واحوال فروشنده دقت کنید.

اگر فروشنده پیر یا مریض‌حال بود حتماً به اداره سرپرستی محجورین مراجعه کنید تا مطمئن شوید فروشنده تحت سرپرستی آن اداره نباشد.

نحوه خرید زمین قولنامه‌ای به این صورت است که خریدار تا زمانی که مورد معامله را به‌طور کامل دریافت نکرده است، نباید مبلغ معامله را به‌صورت کامل پرداخت کند و برای اطمینان تا زمان دریافت کامل مورد معامله باید صبر کند.

همچنین اگر مورد معامله ملک تجاری است، خریدار باید دقت کند و استعلام ملک قولنامه‌ای را بگیرد که در تصرف مستأجر نباشد و اگر این‌چنین است حتماً باید این شرایط در قولنامه ذکر شود و اضافه شود که تاریخ تخلیه‌ی ملک توسط مستأجر چه زمانی است.

در هنگام خرید قولنامه‌ای مسکن خریدار باید سعی کند تمام مبالغ پرداختی معامله را به‌صورت چک تضمینی پرداخت کند و تمامی شماره‌ی چک‌ها به‌صورت مکتوب در قرارداد ثبت شوند.

اگر خریدار نتوانست در قبال این مبالغ چک پرداخت کند، باید درازای هر مبلغی که پرداخت می‌کند از فروشنده رسید بگیرد و آن را ضمیمه قولنامه کند تا بعداً فروشنده نتواند منکر وجه پرداختی توسط خریدار شود.

 

وضعیت معاملات مسکن درمناطق مختلف تهران

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.